
17 mart. Rolul poeziilor în viaţa copilului
“Poezia este însăşi viaţa, e umbra şi lumina care catifelează natura şi dă omului senzaţia că trăieşte cu planete lui în cer.” ( Tudor Arghezi )
Jocul constituie una dintre cele mai importante activităţi pe care un copil le poate desfăşura. Fiecare părinte trebuie sa permită realizarea acestui proces şi să-i procure copilului jucării care să-l stimuleze şi să-i dezvolte imaginaţia creatoare. De cele mai multe ori jucăriile sunt educative, distractive, iubite, ele reprezentând şi pentru părinţi o modalitate la îndemână de a îl educa pe copil fără a fi tot timpul lângă el.
În afară de acest simbol al copilăriei, existe și alte instrumente la îndemână care să le provoace copiilor curiozitatea și atenția. Poezia este unul dintre aceste instumente, un joc prin cuvinte dacă vreți. Aceasta se adresează în primul rând afectivităţii și stârnește interes copilului prin rima şi muzicalitatea specifice. Copilul intră în lumea poeziei şi poezia intră în viaţa copilului prin asociarea jocului propriu-zis cu jocul vorbelor versificate, prin asocierea unei acţiuni ludice efective cu acţiunea ludică exprimată verbal. Cuvintele vor fi considerate de copil un fel de „obiecte”. Aceste obiecte la va mânui cu bucurie, delectându-se la auzul lor şi inventând noi expresii şi sonorităţi necunoscute, dar armonizate. Pe măsura vârstei, pe baza acumulărilor individuale, dar mai ales în cadrul colectivului prielnic al grădiniţei, copiii vor fi introduşi în lumea poeziiloe.
Copiii reacţionează încă de la naştere la sunete şi la auzul vocilor umane. La 18 luni, un bebeluş poate să recunoască aproximativ 100 de cuvinte şi poate să rostească in jur de 12. Începând de la această vârstă, vorbirea se dezvoltă rapid şi până la vârsta de doi ani, un copil poate să intre în lumea magică a poeziilor, imitând rime simple. Având o tematică variată, poeziile pot fi folosite în activitatea din grădiniţa, nu doar pentru simpla memorare și reproducere, ci şi pentru stimularea creativitătii, a capacităţii de comunicare corectă, fluentă, și expresivă. Expresia literară poate fi valorificată la vârsta de 3-6 ani şi poate fi considerată declanşatorul decisiv al noului stadiu prin însuşirea conşientă a „limbajului artistic”.
Valorificarea acesteia se realizează prin procesul de memorizare. În acest proces trebuie să ţinem cont de legătura dintre conţinutul poeziei şi tema abordată, dar şi de accesibilitatea poeziei în funcţie de limbaj. Alegerea unei poezii se realizează în funcţie de vârstă. Aşadar, la vârsta de 2 ani, se va începe cu poezii alcătuite din patru versuri. Treptat, procesul va deveni mai complex, deoarece la vârsta de 3 ani copilul va avea capacitatea să reţină o poezie din 8 versuri. La vârsta de 5 ani, copilul va fi capabil să reţină poezii formate chiar din patru strofe. Activitatea de învăţare începe cu etapa introductivă, când se asigură fondul afectiv şi cel cognitiv, pe care sa bazează înţelegerea şi învăţarea conştientă a poeziei. Prin procedeele utilizate pentru captarea atenţiei este important să asigurăm atmosfera emoţională care să motiveze interesul copiilor pentru învăţarea poeziei şi să le asigure starea afectivă necesară asimilării semtimentului exprimat în versuri. Motivarea se poate realiza sub formă de joc, prin intermediul unei păpuşi sau a unui personaj îndrăgit sau chiar printr-un teatru de păpuşi.
De cele mai multe ori, pregătim copiii pentru memorizare prin diferite jocuri sau chiar prin valorificarea experienţei imediate, provocate printr-o observare directă a unui fenomen (ninsoare în cazul poeziilor : “Iarna pe uliță” de G.Cosbuc, “Iarna”de V.Alecsandri sau ploaia – în cazul poeziei “Ploaia” de N.Pasa). De asemenea, copiii pot fi familiarizaţi cu textul poeziei printr-o scurtă naraţiune. Într-o formă simplă, atractivă, se prezintă conţinutul poeziei şi se explică expresiile făcându-le accesibile copiilor. Ţinând cont de particularităţile gândirii, vorbirii şi imaginaţiei copiilor, mai ales la preşcolarii mici, în procesul de memorizare ne putem folosi de ilustraţii care să reprezinte fragmente sau momente specifice din poezie. Dintre autorii care au scris poezie pentru copii, poeziil Luciei Muntean, ale Elenei Farago, ale lui Tudor Arghezi sau Otilei Cazimir sunt extrem de de accesibile.
Punerea în „relaţie” a preşcolarului cu literatura presupune alegerea unor forme adecvate vârstei copilului, care să exercite o influenţă educativă majoră asupra acestuia. Copilăria este cel mai important stadiu al dezvoltării. Nu trebuie să fie considerată o perioadă de tranziţie. Ceea ce se pierde sau se omite în dezvoltarea copilului nu se poate dobândi sau redobândi niciodată la fel de bine într-un stadiu ulterior. De aceea, când ne preocupă rolul unei discipline în educarea copilului, trebuie să avem în vedere tot ce se poate dobândi maximal la această vârstă.