Importanța grădiniței

În prezent, în învăţământul românesc, instrucţia şi educatia sunt două elemente esenţiale care ar trebui să se completeze reciproc. La vârsta preşcolară cea mai mare pondere o are educaţia, însă instrucţia este, de asemenea, un domeniu care nu trebuie neglijat.

Perioada copilăriei are un impact durabil asupra vieţii adultului, reprezentând o prioritate pentru societate. Copilul are ocazia de a-şi dezvolta capacitatea de a gândi, de a vorbi şi de a raţiona și totodată de a fixa baze solide ale sistemului de valori şi de relaţionare. Erasmus din Rotterdam afirma că oamenii nu se nasc, ei se formează”. Urmărind acest principiu, putem ilustra importanţa educaţiei şi rolul pe care îl are grădinița. O mare parte din viaţa copilului se va desfăşura în grădiniţă, iar de armonia dintre cele doua medii, familial şi cel educaţional, va depinde mult dezvoltarea viitoare a copilului.

Intrarea în grădiniţă determină o nouă extindere a câmpului interacţiunilor sociale. Cu toate că familia are în continuare o influenţă dominantă, copilul este confruntat cu un alt mediu, structurat total diferit. Acum copilul descoperă alt raport al relaţiilor cu adultul din grădiniţă, diferit de cel stabilit cu adultul din familie. Aşadar copilul ajunge să-şi restructureze imaginea de sine, să accepte imaginile pozitive ale celorlalţi copii despre el însuşi şi, de asemenea, trebuie să coexiste cu acestea.

Mediul grădiniţei este ideal pentru realizarea unor schimbări la nivel de interacţiune de grup. Aceasta îl ajută să comunice, să-şi formeze o nouă viziune asupra celorlalţi şi să îşi renegocieze dimensiunile egoiste ale personalităţii sale. Se va pune accent pe cooperare, copilul reuşind să primească şi să dăruiască în acelaşi timp. Grădiniţa va accentua bazele unor prietenii solide, copilul fiind nevoit să împărtăşească aceleaşi curiozităţi cu semenii săi.

Este important să fim conştienţi că fiecare copil este unic şi are nevoie să i se asigure securitate fizică şi emoțională, dar mai ales să fie respectat. Grădiniţa constituie mediul propice şi este esențială în procesul de achiziție a deprinderilor, a cunoştinţelor, dar mai ales pentru stabilirea unor atitudini care să îi fie benefice viitorului adult.