
17 mart. Acomodarea la grădiniță
Iată că a sosit clipa….copilul a crescut și este timpul să meargă la grădiniță, acel tărâm magic, misterios cu oameni noi. Din postura de părinți, înțelegeți că este momentul să fie introdus intr-o colectivitate, să aibă parte de învățare dirijată, de specialiști în domeniu și să învețe să fie independent. Insă această schimbare presupune provocări noi, atât pentru părinte, cât şi pentru copil, care se pregăteşte să păşească pentru prima dată într-o lume cu totul nouă și necunoscută.
Această nouă etapă, intrarea la grădiniță, presupune extinderea câmpului interacțiunilor sociale. Deși familia este cea care are în continuare cel mai mare aport în evoluția și creșterea sa, copilul este confruntat cu un alt mediu, în care regulile sunt diferite. În cadrul grădiniței, copilul descoperă o lume nouă și o abordare diferită a relației cu adulții, dincolo de părinți sau bunici.
Din experiența noastră, de peste 13 ani, în lucrul cu copiii, vă prezentăm câțiva pași care să faciliteze intrarea la grădiniță:
- Primul, și de departe cel mai important, este acomodarea părintelui cu grădinița. De multe ori, durerea separării şi îngrijorarea sunt trăite mult mai intens de către părinte. Pentru a îl ajuta să se adapteze grădiniţei şi despărțirii de părinţi şi casă, este necesar ca părinții să lucreze initial cu propriile temeri şi emoţii. Dacă emoțiile privind începerea grădiniței sunt negative, copilul va empatiza și va resimți aceeași stare.
- Vizitarea insituției și familiarizarea cu noul mediu este un alt pas de o reală importanță. Prima vizită este doar pentru cunoașterea locului și a educatoarei. Dacă părintele manifestă încredere în instituție și educator/conducerea grădiniței, și copilul va avea încredere. Acest proces începe cu câteva săptămâni înainte, prin a îi povesti despre ce înseamnă grădiniţa, ce program va avea, câţi prieteni îşi va face acolo, la ce activităţi şi jocuri interesante va participa. Predictibilitatea va ajuta copilul să se adapteze cu mai mare ușurință.
- Când rămâne pentru prima dată singur, copilul trebuie asigurat cu încredere că părintele se va întoarce. NU ajută să îi fie oferite alternative precum „Vrei să te duci să te joci cu doamna educatoare sau vrei să mai stai cu mine?”, deoarece copilul va alege varianta cea mai confortabilă, în cazul de față compania părintelui. Dacă este destul de mare să înţeleagă, i se poate spune cu exactitate după cât timp va avea loc reîntâlnirea cu părintele,, în funcție de activități. Neavând noțiunea timpului. copiii se raportează la activitățile desfășurate ( ”după ce mănânci”, ”după ce dormi”, „după ce te joci”).
- Pregătirea unui obiect de atașament (jucărie, cană de apă, păturică, carte etc), care îi oferă confort și alinare este încurajată.
- Presiunea pusă pe copil, de a se juca, împrieteni sau mânca nu este benefică în perioada de acomodare. Copilul are nevoie de timp pentru a se familiariza cu această nouă etapă, așadar se va lua în calcul ritmul copilului și îndeplinirea nevoilor lui, chiar dacă acestea nu concid cu ale familiei sau grădiniței.
- Este indicat ca momentul de despărțire de dimineață să nu fie prelungit mai mult decât necesar. Încărcătura emoțională semnificativă va putea determina refuzul de a intra în grădiniță, dar, cu încurajări reale din partea părintelui, copilul va prinde curajul de a păși în această nouă etapă.
- Adaptarea este diferită pentru fiecare copil, chiar și pentru copiii din aceeași famile. Copiii reacționează în moduri unice, în funcție de particularitățile lor, trăsăturile de personalitate și caracterul, și nu există o rețeta perfecta pentru aceasta. Rolul grădiniței este să îi ofere suficient timp, spațiu și afecțiune, pentru a suplini dorul și lipsa părinților. Rolul familiei este de a îi oferi resurse emoționale, fizice și încredere că va putea face față cu brio acestei noi provocări.
Curaj, dragi părinți, va fi (tot mai) bine! Gr ă dinita nu este doar necesară ci și extrem de plăcută pentru copil. Este nevoie însă să aveți puțină încredere și răbdare pentru ca el s ă o descopere în ritmul său.