Spor la treabă, grupa mare!

Începem săptămâna cu o poezie, tare interesantă, care, deși pare lungă, este distractivă dar, mai ales, are un mesaj educativ foarte important.

  • Poezie „Prințul Miorlau” de Nina Cassian, Grupa Mare, Nivel de vârstă 5-6 ani (Ezaru Doina)

Scopul acestei poezii nu este acela de a o memora (dar dacă cei mici doresc, o puteți face), ci de a-i ajuta să înțeleagă mesajul educativ care este subliniat mai ales în ultima strofă.
Captarea atenției: un scurt film distractiv despre pisici.
Activitate părinte-copil:
– se citește poezia în întregime.
– întrebați copilul ce a înțeles din poezie.
– se explică următoarele expresii și cuvinte: „nu era lesne de trăit”, „tromboane”, „celuloid”, „cozile încârligate”.
– se recitește poezia în totalitate.
– dacă se dorește învățarea ei în întregime sau fragmentată, acest lucru se realizează astfel: se învață prima strofă, apoi se trece la a doua repetându-se și prima strofă, apoi la următoarele, repetându-se de fiecare dată strofele dinainte. La final puteți reda poezia ca și cum ați fi actori pe scenă, pe roluri. Va fi foarte amuzant!
– după prezentarea poeziei se pun următoarele întrebări care au ca scop fixarea conținutului și desprinderea mesajului educativ.
1) Ce jucării îi dăruiau părinții prințului Miorlau pentru a-l face să tacă?
2) Ce au pățit canarii, cățeii și caii din jurul prințului Miorlau?
3) Cine a venit la prințul Miorlau?
4) Ce i-au povestit pisicile că va păți?
5) Ce a făcut prințul Miorlau ca să nu se prefacă în pisică?
– lucrul cel mai important este să îi ajutați pe copii să desprindă următorul mesaj: să fie fericiți cu ceea ce le oferă părinții, să le mulțumească, să le fie recunoscători, să îi respecte și să îi iubească pentru grija pe care le-o poartă.
Pentru că noi la grădiniță am învățat deja o serie de litere, îi puteți pune să indice pe textul poeziei literele învățate sau cuvintele pe care le recunosc.

  • Jurnal „Cum m-am simțit astăzi?” , Grupa Mare, Nivel de vârstă 5-6 ani (Ezaru Doina)

Vă propun să confecționați împreună un jurnal cu tema „Cum m-am simțit astăzi?”. Copiii fac acest lucru zilnic la grădiniță la finalul primei părți a zilei și este un moment mult așteptat de ei. Puteți să îl confecționați așa cum îl dorește fiecare, vă puteți alege simboluri diferite (de exemplu emoticoane, imagini sau o culoare care să sugereze sentimentul respectiv), iar la sfârșitul zilei fiecare membru al familiei poate completa acest jurnal. Nu uitați să motivați de ce v-ati simțit într-un anume fel, ce a determinat acest lucru. La finalul săptămânii veți constata cât de bine v-ați simțit împreună și cum ati reușit să vă bucurați de lucrurile simple pe care le-ati realizat, chiar dacă ați stat mai mult în casă.

  • Joc „Bravo, ai stil!” , Grupa Mare, Nivel de vârstă 5-6 ani (Ezaru Doina)

Pentru că aveți timp suficient, propun să vă distrați organizând un concurs gen „Bravo, ai stil!”. Este un prilej de a le forma celor mici depriderea de a-și face singuri ordine în dulapul cu haine.
Deci, după ce le faceți propunerea, mergeți în camera lor și puneți-i să își combine hainele după cum le place lor. De fiecare dată felicitați-i. Puteți să le propuneți chiar o paradă a modei, în care să își prezinte, ca niște adevărate manechine, tinutele alese.
După terminarea concursului, puneți hainele la loc în dulap, având grijă să fie aranjate corect și în ordine. Veți vedea că cei mici vor face acest lucru cu plăcere și nu va mai fi nevoie să vă rugați de ei să mențină ordinea hainelor.

Distracție minunată!

  • Activitate practică „Printul Miorlau” , Grupa Mare, Nivel de vârstă 5-6 ani (Ezaru Doina)

Sper că v-a plăcut poezia „Prințul Miorlau” pe care v-am propus-o ieri. De aceea m-am gândit ca astăzi să confecționăm un mic tablou cu prințul nostru mofturos (care, apropo, nu era chiar un motan, nu-i așa?).
Deci propuneți-le celor mici să îl realizeze pe mofturosul motan. Activitatea va contribui la fixarea deprinderii copiilor de a decupa și de a-și dezvolta îndemânarea. Bineînțeles că se vor distra.
Materiale:
– Coli de ziare și reviste colorate;
– Hârtie colorată;
– Foarfecă;
– Lipici;
– O coală de carton A4 de orice culoare doriți.
Mod de lucru:
– Se decupează capul, trunchiul, labele pisicii din hartie de ziar;
– Se decupează urechile, coada și coada din hârtie colorată din reviste;
– Se decupează ochii din hartie galbenă și neagră;
– Se ia o coală de carton colorat și se asamblează părțile componente, la început fără a le lipi;
– După ce v-ați asigurat că sunt corect poziționate le puteți lipi.
Și astfel mai aveți încă o lucrare cu care să înveseliți camera copilului dumneavoastră.
Nu uitați, înainte de a începe să lucrați, executați câteva exerciții pentru încălzirea mușchilor mici ai mâinilor pe versurile „Mișcăm degețelele și bătem pălmuțele/Răsucim încheietura și dăm mingea dura, dura”. Cei mici știu sigur cum se execută aceste mișcări deoarece le fac de fiecare dată în activitățile practice la grădiniță.
Iată câteva indicații pe care trebuie să le dați micuților neapărat înainte de a începe să lucreze: atenție la foarfecă și la poziția corpului! Acesta nu trebuie să stea cocoșat, ca să nu ne transformăm în mici cămile și nu trebuie să ne apropiem foarte mult foarfeca de ochi. Dacă vrem să discutăm ceva, ne oprim din lucru, punem foarfeca jos și după ce am terminat ceea ce aveam de spus, ne continuăm lucrul cu mare atenție. Apoi, după ce ați terminat, mergeți fuga să vă spălați bine, bine pe mâini frecându-vă cu săpun până terminați de cântat primele două strofe din melodia „Un elefant se legăna”.
Spor la treabă și multă distracție!

 

  • Joc „Cuvinte anapoda” , Grupa Mare, Nivel de vârstă 5-6 ani (Ezaru Doina)

Mod de desfășurare: repetați cu copiii literele cunoscute, puneți-i să vi le indice în cuvintele tipărite din reviste sau ziare. Decupați împreună cuvintele care formează o propoziție, nu foarte lungă (din 4,5,6 cuvinte) și amestecați-le. Puneți copilul să le așeze la întâmplare. Dacă poate să le citească singur este foarte bine, dacă nu, i le citiți dumneavoastră. Veți vedea că așezarea aceasta întâmplătoare poate provoca multă distracție. După aceea rugați-i să le așeze în ordine, pentru a forma o propoziție logică. Ajutați-i dacă este necesar.
Dacă aveți plastilină sau înlocuitor din cocă, așa cum am învățat să preparăm săptămâna trecută, puteți să formați din ea litere cu care apoi să formați cuvinte simple. Dacă nu aveți, puteți pune într-o pungă alimentară, transparentă, bomboane mărunte pentru ornat torturile, apoi sigilați bine punga cu bandă adezivă și presați-o. Astfel copiii se vor juca trasând litere sau cifre cu ajutorul unui pai de băut sau chiar cu degetul.
Spor la lucru și distracție plăcută!

  • Picnic în casă , Grupa Mare, Nivel de vârstă 5-6 ani (Ezaru Doina)

Pentru că suntem nevoiți să nu ieșim afară, vă propun să faceți un picnic chiar în sufrageria dumneavoastră. Cei mici vor fi încântați și vor participa cu mult entuziasm. Deci, pregătiți un coș cu diferite alimente, o pătură, puteți să confecționați chiar și un cort din perne (cei mici vă vor da idei, căci la grădiniță realizează astfel de corturi) și simțiți-vă cât mai bine împreună.Distracție plăcută!

 

  • Joc distractiv „Popice” , Grupa Mare, Nivel de vârstă 5-6 ani (Ezaru Doina)

Distracția nu trebuie să lipsească mai ales zilele acestea. Așa că m-am gândit să va propun să vă jucați popice. Știu că nu aveți așa ceva în casă, dar vă pot da o idee legat de confecționarea acestora:
– Luați câteva sticle de plastic goale de 0,500 sau 1 litru (aveți nevoie cam de 9 sticle).
– Umpleți-le cu ce puteți găsi in casă, în așa fel încât să capete o greutate pentru a-și păstra echilibrul (puteți folosi numai apă, dacă nu aveți altceva).
– Pentru a-i atrage pe copii, puteți împreună să personalizați sticlele, punându-le ochi și gură confecționate din hârtie.
– Luați o minge (precis aveți așa ceva la îndemână) și folosiți-o ca pe o bilă de bowling.
– Fixați sticlele sub forma unui triunghi cu vârful spre dumneavoastră.
– Trasați o linie de la care trebuie să lansați mingea.
– Organizați un concurs la care va câștiga cel care reușește din două încercări să doboare cât mai multe sticle.
Succes! Să câștige cei mai buni (adică cei mici, desigur)!

  • Activitate practică „Arborele familiei tale” , Grupa Mare, Nivel de vârstă 5-6 ani (Ezaru Doina)

A descoperi urmașul cui ai fost poate fi ceva cu adevărat fascinant. Aceasta înseamnă să ai timp și dispoziția necesară pentru a intra în istoria familiei, a spune mici istorioare pentru a-l ajuta pe copil să-și contureze mai bine povestea de viață și identitatea proprie. Tot ce vă pot spune e că, mai devreme sau mai târziu, începem să ne punem întrebări despre trecutul nostru și că e minunat să poți da timpul înapoi cu ajutorul unor oameni și să te poți scufundă în istoria plină de enigme a familiei tale. Poate cei mici nu conștientizează încă valoarea acestui lucru, dar sigur, peste ani vă vor mulțumi.
Această activitate îi va ajuta pe copii să afle mai multe detalii despre propriile lor familii. Le va oferi o serie de informații noi, la care, poate, până acum nu au avut acces. Vor începe să conștientizeze apartenența la un grup. Iar dumneavoastră veți putea petrece mai mult timp cu copiii și în urma acestei activități vă veți apropia mai mult unii de ceilalți.
Cum puteți să le treziți interesul? Întrebați-i care sunt rudele de care își amintesc. Sigur nu le vor enumera pe toate și atunci propuneți-le să le decoperiți împreună.
De ce aveți nevoie?
• hârtie cartonată mare
• coală de hârtie albă
• pix
• poze cu membrii familiei (dacă aveți)
• lipici
• riglă
• creioane colorate
Cum se realizează?
1. Pe o foaie separată încearcați să notați toate rudele ambilor părinți.
2. Realizeazați împreună două coloane: mama și tata pe care să îi scrieți undeva la mijloc.
3. În partea de jos a foii, în dreptul mamei notați toți frații/surorile pe care le aveți, verișorii, nepoții și familiile acestora așa cum le știți.
4. Faceți același lucru ca și la pasul 3, însă cu rudele tatălui.
5. Deasupra cuvântului “mama/tată”, notați în fiecare coloană, bunicii, familia bunicilor, străbunicii de care vă mai aduceți aminte și despre care mai știți câteva lucruri.
6. Dacă nu știți care sunt persoanele de pe linia tatălui/mamei, de acum două generații, căutați informații de la rude. Este foarte posibil ca unii dintre ei să-și amintească și mai vedeți cu această ocazie ce mai fac. Este foarte important să luăm legătura în perioada aceasta cu cei dragi, dar doar de la distanță.
Această primă fază de notare pe foaia de hârtie a tuturor membrilor este utilă pentru a putea scrie succesiunea în mod corect pe hârtia mare cartonată. De aceea asigurați-vă că ați obținut toate informațiile, iar dacă e nevoie de mai multe zile pentru a termina toată activitatea (realizarea arborelui genealogic), aveți tot timpul necesar.
7. Odată obținută foaia de hârtie cu toate numele și relațiile dintre părinți-frați-bunici-verișori etc. puteți trece mai departe.
8. Așazați pe orizontală foaia de hârtie cartonată.
9. Transcrieți cu creionul toate datele de pe foaie, cu ajutorul unei carioci (sau așezați fotografiile, dacă le aveți).
10. Puteți folosi un creion roșu pentru a evidenția legăturile de sânge dintre rudele de gradul 1 și alte culori de creion pot fi folosite pentru a indică celelalte legături de familie.

  • Activitate practică „Marionete din șosete ” , Grupa Mare, Nivel de vârstă 5-6 ani (Ezaru Doina)

M-am gândit să vă propun să deveniți păpușari. Va fi o distracție pe cinste. Știu că nu aveți marionete, dar vă voi ajuta să le confecționați singuri. Din ce? Din…șosete și lână. O marionetă cochetă din șosetă poate fi un prilej de distracție și un spectacol pe cinste.
Sunt sigură că dacă le veți propune celor mici acest lucru vor fi foarte entuziasmați, mai ales că la final vor putea deveni actori-păpușari așa cum i-au văzut pe cei care au venit de atâtea ori la noi în grădiniță. De asemenea, va fi mult stimulată imaginația în confecționarea păpușilor și în crearea unui spectacol personalizat.
Materiale:
– Șosete colorate
– Lână
– Nasturi
– Lipici
Înainte de a începe alegeți personajele pe care le doriți și apoi treceți la lucru. Pentru a vă ajuta cu câteva idei, vă puteți inspira din fotografia atașată.Nu uitați la final să vă realizați împreună propriul vostru spectacol.

  • Joc de îndemânare „Aruncarea la țintă” , Grupa Mare, Nivel de vârstă 5-6 ani (Ezaru Doina)

Ca să continue distracția vă propun un joc de aruncare la țintă. Acesta vă va ajuta să vă exersați îndemânarea, dar și răbdarea.
Colorați câteva suluri rămase de la prosoapele de bucătărie (cele din hârtie) sau de la hârtia igienică, fixați-le cu lipici de un carton sau o farfurie de carton, la distanță unele de altele. Decupați marginile de alte farfurii de carton, pe care le colorați apoi și din care confecționați cercuri pe care veți încerca să le introduceți pe sulurile de hârtie. Dacă nu aveți atâtea suluri, puteți folosi sticlele cu care v-ați jucat ieri popice. Câștigă cine introduce cele mai multe cercuri.

Spor la treabă și distracție plăcută!



Call Now Button